Det er mye man kan gi her i verden, og det er spesielt mye å gi om man har råd til det. Skal du gi en gave til noen vil du helst at det skal være noe som de har nytte av. Men for å oppnå det så kanskje koster det også litt ekstra. Jobber du for et stort selskap så er kanskje det ikke et altfor stort problem. Dere har god omsetning og er ikke altfor bekymret for å bruke litt penger på en fin gave.
Og det er viktig, gir du en gave som mottageren liker kommer du en lang vei. Men gir du en gave som mottageren også har stor nytte av, da kommer mottageren til å huske deg og ditt selskap. Som sagt, det kan være en vanskelig øvelse, fordi ting som folk har nytte av koster ofte penger, kanskje mer enn hva folk er komfortable med å bruke. Samtidig så er det jo noe som selskapet kan tjene på i lengden, en fornøyd kunde er en som sannsynligvis kommer tilbake for mer.
I visse tilfeller behøver det ikke en gang å være dyrt, alle setter pris på en penn, den behøver ikke nødvendigvis å være dyr, men om den er fin så vil folk sette mye pris på den. De behøver ikke en gang å bruke pennen, den kan være som et utstillingobjekt. Det viktigste er å skape gode relasjoner og assosiasjoner, og den beste måten å gjøre det på er å kjenne sin mottager. Gjør du det så har du kommet en lang vei allerede. Fordi da vet du sånn cirka hva du kan gi og hva du ikke bør gi.
Så her igjen er mottoet, vær påpasselig og interessert i din mottager, om det er en kunde eller kollega, og du kommer sannsynligvis til å lykkes.