En ting som er viktig å tenke på er å passe på å gi gaver som er passende til tiden du gir dem. Det er liksom ikke noe stort poeng å gi en vinterjakke midt i sommeren. Den kommer til å være i bruk etterhvert, men den er ikke helt passende akkurat når du gir den bort. Så det er viktig å velge firmagaver etter sesongen. Du vet jo hvordan folk er, gir du en gave som kanskje ikke passer helt inn så vil folk tro at selskapet ditt er kunnskapsløse og forvirrede, og det vil du jo ikke.
Så om du skal gi en gave til sommeren, så er det bedre å gi solbriller enn isskrapere. Du behøver ikke nødvendigvis å gi Ray Ban solbriller, men et par som viser hvor mye du setter pris på kunden eller kollegaen. Det er jo det som er formålet, å legge igjen et godt inntrykk, men om du velger feil gave, så er det kanskje vanskelig å oppnå det.
På samme måte så er det kanskje fint med en isskrape med logoen på til vinteren. Den er svært nyttig, og igjen så handler det om positive assosiasjoner. Du vet jo selv hvor gøy det er med en gave, og spesielt når det er noe som du virkelig har behøvd. Du setter litt mer pris på det enn ellers, kun fordi du føler som at noen virkelig har gjort en innsats til å gi deg en fin gave. Klarer du det med kunden så har du oppnådd mye, og relasjonen mellom kunden og selskapet blir bare bedre og bedre. Da blir også sjefen din svært fornøyd. Så jo mer tanke du legger inn i gavene, jo mer sannsynlig er det at resultat blir det du ønsker. Og kanskje selskapet blir bedre av den grunn.